maandag 18 april 2011

Balansventilatie

We willen ons huis zo bouwen dat we met zo min mogelijk energiegebruik toch een goed wooncomfort gerealiseerd wordt. Eén van die dingen die er volgens Wilko echt niet aan mocht ontbreken is de balansventilatie. Afgelopen zaterdag heeft hij die in werking kunnen stellen. Alleen...ik kom thuis toen hij even voor een boodschap weg was. Dat ding ging tekeer, het leek wel of er een afzuigkap op de hoogste stand stond te razen.
Een vriendin had me gewaarschuwd voor geluid en Wilko had me gezworen dat met de grote kanalen en een apparaat met voldoende capaciteit geen vuiltje aan de lucht zou zijn. Nu blijkt zo'n ding, wanneer hij dat nodig vindt, bijvoorbeeld als de lucht vochtig is, zelf een standje hoger te gaan.
Dus...hij raast niet constant.
Een prettige bijkomstigheid is dat de woning voldoende geventileerd wordt zonder dat de ramen open hoeven staan. Na de inbraak van vorige week is dat wel een prettig idee. Ik vroeg me af of we de woning in de zomer wel koel zouden krijgen, maar daar zorgt een bypass voor, dan wordt de warme, gebruikte lucht van binnen afgevoerd en verse buitenlucht naar binnen gezogen zonder verwarmd te worden vanuit de woning.

1 opmerking:

  1. Hoi Bea en Wilko, voor de balansventilatie was de Renovent Excellent van Brink een betere keuze geweest ;-) Deze maakt het minste geluid van allemaal, kijk maar eens op de site www.brinkclimatesystems.nl En nog iets: Het is natuurlijk niet nodig, maar voor de balansventilatie mag er best eens een klein raampje opengezet worden. groeten, Albert Kuiper.

    BeantwoordenVerwijderen