woensdag 1 februari 2012

Verbruik in koude periode

De winter is nu serieus aan de gang en dat maakt mij nieuwsgierig naar ons verbruik. Ik houd iedere maand de meterstanden bij om te kunnen volgen of het energieverbruik gaat hoe wij verwachten. In september schreef ik een bericht waarin de gegevens van de zomermaanden beschreven staan.


Bijgaand het verbruik vanaf het begin van meten. Hier staat ook aangegeven hoeveel kWh we opgewekt hebben met de zonneboiler. Let op...dit is alleen maar water wat verwarmd wordt. De PV panelen worden dit voorjaar op ons dak geplaatst. 


In de zomer gaan we aan de slag voor de speksteenhaard, dus volgend jaar winter hebben we ons doel waarschijnlijk bereikt. Dan wekken we onze eigen energiebehoefte op!

2 opmerkingen:

  1. Wij willen een (watervoerende)leemkachel en zonnecollectoren combineren met een groot buffervat. Dit vat wordt echter ook te groot in onze bijkeuken. We willen hem daarom op zolder plaatsen. Waar is julle vat beland? En hebben jullie ook voorzieningen getroffen in geval van lekkage? Welk merk/type buffervat hebben jullie geplaatst?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Ingrid, toen ik op een beurs een buffervat zag schrok ik ook enorm van het formaat. Wij hebben er voor kunnen kiezen om deze in de schuur te plaatsen. Op het dak van de schuur zijn zes collectoren geplaatst. Ons vat is 1000 liter en meer dan manshoog.
      Wij hebben gekozen voor een systeem van Vaillant:
      http://www.vaillant.nl/professioneel/producten/modulair-buffersysteem-1/allstor-1/produkt_vaillant/allstor-productinformatie.html
      Gecombineerd met een Geotherm warmtepomp. Ik raad je aan om je installateur vroeg in het bouwproces te betrekken. Mag ik vragen waar jullie gaan wonen?

      Verwijderen